Evoque 2.0 GTDI zonder vermogen op de Duitse Autobahn

Een spontaan brandend motorlampje en verminderd motorvermogen was de klacht, gelukkig werd de Evoque direct aan de kant gezet. De wagen is op transport naar onze vestiging gebracht. Met de (helaas) nodige risico’s werd de Evoque rijdend op ons terrein gezet door de transporteur, opvallend was dat de motor nagenoeg perfect liep. Na de auto snel te hebben uitgezet zijn we gestart met de diagnose. We troffen al gauw olie lekkage aan en verschillende foutcodes (P0016, P0017, P0026 en P0341). Na een aantal visuele basis controles van de uitlaat, inlaat en de turbo viel ons het gescheurde kleppendeksel op. Dit in combinatie met timing gerelateerde storingen hebben we besloten om het defecte kleppendeksel te demonteren. 

Hier viel ons direct een defect verstelbaar nokkenastandwiel op, zie foto. Vermoedelijk wordt het tandwiel hier mee in fabriek ‘gegoten’. Dit deel is schijnbaar los geraakt en gelanceerd tegen het plastic kleppendeksel aan waardoor deze is gescheurd. Een opvallend defect, gelet op de kilometerstand van deze Ford motor. Gelukkig hebben wij toegang tot werkplaatsdocumentatie van Landrover en vonden we een TSB (technical service bullit) waarbij onze bevindingen werden bevestigd. 

Na een speurtocht in de motor hebben we gelukkig de afgebroken metaaldeeltjes en veer gevonden tussen de kettinggeleider en onderin het carter. We hebben de Evoque voorzien van nieuwe tandwielen, ketting, geleiders en alles wat daarbij hoort. Door het defecte tandwiel kan de motor geen oliedruk opbouwen in dit specifieke olie kanaal, welke in verbinding staat met de turbo. Gelukkig bleek de turbo geen schade te hebben. 

Inmiddels rijdt de Evoque alweer een tijdje probleemloos, ondanks de kilometerstand was het ketting al behoorlijk opgerekt. De motor loopt nu duidelijk stiller en rustiger en heeft inmiddels al weer heel wat kilometers gemaakt.