FIAT PANDA MET EEN DEFECTE LAMP? BELAST METEN!

Deze Fiat Panda kwam tussendoor met een defecte lamp, een routine klusje en hier maken we altijd even tijd voor. Helaas bleek de lamp niet defect, daarom besloot de klant om de Panda even te laten staan. Gelukkig was het probleem snel opgelost. Dit bleek een klassiek voorbeeld van belast meten, vandaar ook deze blog. Met losgenomen stekker stond er ‘gewoon’ 12 volt op de stekker en de massa was in orde, kortom alles leek te kloppen maar de lamp brandde niet. Hoe kan dit?

Voor de geïnteresseerde lezers een stukje natuurkunde; U = I x R (Spanning = stroom x weerstand). Dit houdt in dat er eerst stroom moet gaan lopen door het elektrische circuit, pas dan treden mogelijke spanningsverliezen op. Door de losgenomen stekker loopt er geen stroom, de waarde I in de formule is dus 0. En iets met nul vermenigvuldigen geeft de uitkomst 0, dus geen verliezen. Kortom, laat de stekkers altijd vastzitten en schakel het circuit in en ga dan pas belast meten.

Met de stekker los meten we 12 volt, met een gemonteerde stekker schiet de spanning direct omlaag naar een te lage spanning om te lamp te laten branden. We hebben te maken met een weerstand in het circuit of een defecte BSI (computer) waar inwendig weerstand in zit.  We raadplegen het elektrische schema en zien dat de lamp direct aangestuurd wordt vanaf de BSI/ zekeringkast uit het interieur. De storing zit dus duidelijk tussen de lamp en de BSI/ zekeringkast. Voordat we een bypass maken controleren we eerst de stekker van de BSI. Bingo! De stekker is ingebrand en zorgt voor een te hoge weerstand. We hebben in overleg met de klant eerst alle stekkerverbindingen hersteld, de BSI gecontroleerd en deze bleek (nog) in orde. Kortom, snel opgelost en wederom geen dure onderdelen hoeven te vernieuwen!